Herinneringsstatus op Facebook aanvragen voor overleden persoon
Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Zelfs oma en opa’s bekijken tegenwoordig via Facebook wat hun (klein)kinderen zoal doen. Maar wat als je overlijdt? Voor Facebook is het mogelijk om een herinneringsstatus aan te vragen.
Facebook biedt de mogelijkheid aan vrienden of familie om een herinneringsstatus aan te vragen op het moment als iemand is overleden. Het toewijzen van deze status zorgt voor betere beveiliging van het account én zorgt voor een aantal speciale functies voor het bewuste publieke Facebook-account.
Aanvullend hierop is het mogelijk om een contactpersoon in te stellen voor het geval je komt te overlijden. Deze persoon kan het account met herinneringsstatus beheren.
Facebook-accounts met herinneringsstatus
Op het moment dat voor een Facebook-account een herinneringsstatus is aangevraagd, wordt een aantal functies voor dit profiel toegevoegd of aangepast. De zin ‘Ter nagedachtenis van’ wordt weergegeven naast de naam van de overleden persoon. Als de privacy-instellingen van het profiel dit toelaten, kunnen bevriende personen een bericht op de tijdlijn plaatsen. De berichten van de overledene blijven beschikbaar op Facebook.
Profielen met een ‘Herinneringsstatus’ worden o.a. niet meer in verjaardagherinneringen en advertenties getoond. Zakelijke Facebookpagina’s, waarvan de overledene de enige beheerder was, worden van Facebook verwijderd.
Aanvragen herinneringsstatus
Het aanvragen van een herinneringsstatus kan via deze pagina op Facebook.
Contactpersoon voor accounts met herinneringsstatus
Zoals genoemd is het mogelijk om een contactpersoon in te stellen om accounts met herinneringsstatus te beheren. Deze persoon kan namens het account van de overledene o.a. het volgende doen:
- Vriendschapsverzoeken accepteren;
- Een eerbetoon plaatsen op het profiel van de overledene;
- De profielfoto én omslagfoto wijzigen;
- Bepalen welke personen een eerbetoon kunnen plaatsen en wie deze kan inzien als het account hiervoor ruimte biedt.
Heeft een Facebook-account geen contactpersoon toegewezen voor na overlijden, dan kunnen er geen wijzigingen of berichten worden geplaatst op het betreffende account.
Instructies voor het toevoegen van een contactpersoon zijn te vinden in het Facebook Helpcentrum.
Verwijderen social media accounts
Het aanvragen van het verwijderen van een social media account kan via de volgende pagina’s:
- X - Een X-account kun je alleen als familielid of bevoegd persoon verwijderen. In een online formulier vul je de accountnaam van de overledene, de voor- en achternaam van de overledene, je relatie met de overledene en je eigen naam en e-mailadres in. Je ontvangt vervolgens een mail met verdere instructies.
- LinkedIn-profiel
- Pinterest - Alleen mogelijk om een account te verwijderen.
- TikTok: voor TikTok is er niets vastgelegd over accounts na overlijden.
Social media testament
Om je nabestaanden niet te belasten met allerlei zoekpogingen naar wachtwoorden en gebruikersnamen is het verstandig om uw digitale nalatenschap via een social media testament vast te leggen.
Daarin legt u vast:
- Welke online profielen u heeft;
- Uw gebruikersnamen en wachtwoorden;
- Wat er na uw overlijden mee moet gebeuren (verwijderen of een gedenkpagina inrichten) en wie uw ‘social media executeur’ is: een van uw nabestaanden of de notaris.
Instellen per social media account
Vaak kunt u in het account zelf instellen wat er na uw overlijden met uw account gebeurt. Bij Google kunt u aangeven wat er met uw gegevens moet gebeuren na een bepaalde periode waarin u niet heeft ingelogd.
De ‘cloud’ en betaalde accounts
Let ook op wat er met uw gegevens in de ‘cloud’ gebeurt. Sommige hostingpartijen verwijderen al uw bestanden na uw overlijden. Ook foto’s die misschien van waarde zijn voor uw nabestaanden. Misschien heeft u ook betaalde accounts die elke maand van u incasseren of (eigen) websites online staan. Of accounts met een tegoed. Maak het uw nabestaanden gemakkelijk om die accounts stop te zetten en het tegoed op te vragen.